7 september 2005

Existensiella frågor

Ska det vara kaffe eller te? Om denna viktiga fråga tvistar både lärda och lärda och det kan givetvis tyckas vara en smaksak, men jag kommer aldrig att ge upp för att argumentera för min ståndpunkt.

Kaffe är smakfullt och stabilt, medan te är flyktigt och smakföränderligt, vilket förstärks av alla olika tesmaker som man kan välja mellan nu för tiden. Kaffe är fylligt medan te är tunnt, ibland till och med lite blaskigt. Kaffe har en mustig karaktär som te helt saknar. Kaffe efter maten balanserar måltiden och tar bort sötsug och kaffe har en lite mörkare och lite mer delikat färg än te.

Visst kan det vara gott med en kopp te ibland men den lämnar aldrig någon bestående känsla utan i samma ögonblick som allt te är uppdrucket är det också glömde medan kaffearomen kan dröja sig kvar länge efteråt. Det enda tillfälle där te är att föredra framför kaffe är i jämförelsen mellan kallt te och kallt kaffe. Bägge är rätt äckligt men kallt kaffe är brutalt äckligt.

För mig är kaffe att föredra framför te i varje läge. Ett riktigt gott fylligt kaffe ska bryggas i en perkolator och avnjutas alldeles färskbryggt, varmt och med en rejäl skvätt mjölk i.

2 kommentarer:

~Susie~ sa...

Mina käre älskling, du glömde lägga till den oförglömliga kaffestanken som du går och dras med efter allt kaffe du bälgar i dig...;o) Jag håller på thé alla gånger. Mycket godare, mycket behagligare och absolut mer rofyllt.

Anonym sa...

Kaffe i fyra fall av fem för min del. Och rejält svart och starkt ska det vara.
Sedan jag skaffade egen kaffekvarn och maler kaffet själv så förstår jag inte hur jag kunnat missa den ofattbara skillnaden det innebär att dricka nymalet kaffe kontra "gammalt" vakuumförpackat dito. Tyvärr är det lite dyrare med att hålla sig med "eget" kaffe...