4 februari 2007

Även svenska folket kan ha fel

Jag undrar vad det var för en kollektiv mental kollaps hos det svenska folket igår som fick dom att rösta fram Tommy Nilsson och Anna Book till final i Melodifestivalen? Visst ger Tommy Nilsson ett trevligt och sympatiskt intryck och Anna Book är ju alltid glad och käck men deras låtar var ju mer än lovligt dåliga.

Tommy Nilsson ställde upp med ett riktig tysk 80-talspastisch, ni vet en av dom där gräsliga låtarna som dom envisades med att skicka till Eurovision Song Contest och som alltid lät likadant och som alltid handlade om fred och frihet så man kände sig riktig, riktigt illamående på slutet av storvulen påklistrad välvillighet. Precis den känslan fick jag av Tommy Nilsson igår.

Anna Book tävlade med ett taskigt producerad plastigt bidrag som kändes direkt hämtat från en ordinär tysk TV-reklam. Hemskt ledsen att jag drar paralleller dit igen för jag har egentligen inget emot Tyskland. Jag vet i och för sig att det finns massor av männsikor i Sverige som med någon slags inskränkt envishet hävdar att det är så här som låtar i Melodifestivalen ska låta för det ska ju vara riktigt schlager. Det är märkligt att felaktigheter biter sig fast på det sättet för när ordet Schlagerfestivalen började användas i folkmun (observera att det aldrig hetat så formellt sett) så hade ordet schlager samma betydelse som ordet hit har idag, dvs att det var musik för topplistorna. Det är först senare som ordet schlager har blivit namnet på en viss typ av musik.

Elin Lanto inledde Melodifestivalen med att snyggt koreograferat cabaretnummer med en låt om att hon vill bli rik. Just den låten blir hon knappast rik på, men låten som sådan tycker jag var bra, med en modern produktion och lagom klistrig refräng. Min favorit under själva tävlingen.

Andersson & Gibson hade definitivt suttit hemma, druckit lite vin och lyssnat igenom alla sina gamla Crosby, Stills, Nash & Young-skivor innan man blandat ihop det gottigaste från dom och rört ihop en något tjatig men godkänd vaggvisa där 70-tal mötte 00-tal. Jag tycker att den förtjänade att få gå till andra chansen i alla fall.

Addis Black Widow hade nog missat sammanhanget som deras låt tävlade i. Hade dom varit på klubbturné och spelat inför en nischad soul- och hiphoppublik hade dom nog gjort succé men på en stor scen i en jättearena kan inte den här typen av låt och framförande bli annat än katastrofalt. När jag däremot lyssnade på studioversionen av låten idag utan att se dom kändes deras låt som en kommande radioplåga på reklamradiostationerna. Fast nästa gång kanske dom kan be någon hjälpa dom att välja kläder.

Andreas Lundstedt gjorde att helt OK framträdande med imponerande energi och bra sång. Tyvärr hade dom glömt att skriva en låt till honom så dom fick i alla hast kasta ihop lite fräcka beats och be honom improvisera fram något som han kunde uppträda med.

Sofia hamnade tyvärr lite i skymundan för jag tyckte att hon förtjänade bättre. Låten var godkänd men det är den typen av låt som med sitt lite grekiska sound hade låtit bättre på grekiska eftersom sångklangen då blir mer i harmoni med helheten. Andra chansen för mig och låten är dessutom bättre i studioversionen än live.

Uno och Irma framträdde med en trevlig svensk poplåt, ni vet en sådan där som man redan har hört förut men som ändå gör att man sitter och nynnar med medan man tänker på något annat. Refrängen var lagom klistrig men deras framträdande lämnade lite i övrigt att önska, och Irma, kan man inte dansa är det bättre att stå still. Jag kan inte låta bli att tycka att det hade varit bättre om Uno hade hållit sig till låtskrivardelen och låtit Irma uppträda ensam, men jag hade ändå gärna sett att den hade gått vidare.

Peters lista, deltävling 1:
1. Elin Lanto "Money"
2. Uno & Irma "God morgon"
--------------------------------------
3. Sofia "Hypnotized"
4. Andersson & Gibson "Anything but you"
--------------------------------------
5. Addis Black Widow "Clubbin"
--------------------------------------
6. Anna Book "Samba Sambero"
7. Tommy Nilsson "Jag tror på människan"
8. Andreas Lundstedt "Move"

Inga kommentarer: