14 februari 2007

Föreningsfrihet

Europadomstolen har till min stora glädje slagit fast att fackförbundet Byggnads så kallade granskningsavgift på 1,5 % av lönen som tas ut för alla, även icke fackliga medlemmar, strider mot artikel 1 i konventionen för de mänskliga rättigheterna. Man anser att avgiften strider mot varje persons rätt att själv disponera sina tillgångar. Granskningsavgiften används enligt Byggnads för att kontrollera att rätt lön betalas ut.

Arbetsgivarsidan har därför meddelat att man har för avsikt att sluta ta ut avgiften för icke medlemmar medan Byggnads hävdar att domen enbart innebär att man måste redovisa hur granskningsavgiften används. Uppenbarligen är det inte självklart att granskningsavgiften inte bara används till granskning av löner utan Byggnads tolkning av domen ger intrycket av att avgiften har finansierat annan verksamhet.

Men om vi nu förutsätter att hela avgiften använts till det den är avsedd för dvs granska löner och vi utgår från en timkostnad inklusive overheadkostnad på 400 kr (verksamheten är momsfri så summan är rimlig) så innebär det att varje medlem får sin lön granskad 10 timmar per år av Byggnads anställda då 1,5 % motsvarade 4 000 kr per medlem och år i genomsnitt. Då Byggnads har 95 000 medlemmar i yrkesverksam ålder innebär det att Byggnads har inte mindre än 475 anställda som enbart ägnar sig åt att granska de löner som betalas ut till deras medlemmar. Jag trodde faktiskt i all min anspråkslösa dumhet att dom flesta människorna klarade av att granska sin utbetalda lön själv och så mycket tid har jag otroligt svårt att tänka mig att arbetsgivarna själva lägger på att granska löner som ska betalas ut.

Oavsett vilket så är hela systemet där man tvingas betala en avgift till en förening där man inte är medlem enligt min mening en grov kränkning av föreningsrätten och varje människas självklara rättighet att välja att inte vara medlem i en förening. Nu hoppas jag bara att riksdagen snarast kommer att ta upp kårobligatoriet till ny prövning så att vi äntligen kan avskaffa alla kvarvarande rester av tvångsanslutningar för medlemmar ska föreningar ha för att man bedriver en bra verksamhet och inte för att man tvingas att bli medlem.

Inga kommentarer: