22 februari 2007

Mastodontquiz

Vad heter du?
Peter

Din ålder?
36, men pigg för min ålder.

Gillar du ditt namn?
Ja, och jag gillar den bibliska historien bakom namnet dessutom.

Vilken dag är den bästa resp. sämsta i veckan? Och varför?
Alla dagar har sin tjusning men jag kan inte säga att jag har någon speciell favoritdag, eller dess motsats.

Har du syskon o vilken tur i ordningen är du i såfall?
Fyra äldre systrar. Jag är yngst.

Har du ett bra förhållande till dina föräldrar? Önskar du att det vore annorlunda? Varför?
Både ja och nej. Är nöjd som det är.

Om du blev helt plötsligt ledig en dag, vad skulle du göra då?
Rensa och sortera i ordning i garaget.

Vilken är din favoritårstid, varför?
Hösten, med mörker, regn och tillåtet introvert beteende.

Gillar du att basta?
Ja.

Favorit-duschkräm?
Brukar man ha det?

Favorit-schampoo?
Bara det är bra för min hårbotten.

Favorit-ansiktskräm?
*suck*

Favorit-foundation?
*eeeh, alltså*

Favorit-mascara?
Inte i detta livet.

Andra skönhetsknep kanske?
Mycket kärlek.

Hur är en perfekt kväll med familjen? Hur är en perfekt kväll för sej själv?
Med familjen är det god mat, tid att umgås och prata och kanske en trevlig film. För mig själv blir det nog fotboll och surfning.

Hur är en perfekt kväll med ''gänget''? Gillar du att gå ut på krogen o festa?
Inget för mig.

Hur ofta går du ''ut''?
Någon gång per år när jag är som värst och inne i ett riktigt gå-ut-stim.

Vem står dej närmast?
Susie så klart.

Är du nyfiken/foglig eller ifrågasättande av personer som har udda åsikter?
Jag är ifrågasättande men tolerant.

Är du socialt lagd?
Lågt socialt behov men något högre social förmåga.

Är du serviceminded?
Ibland.

Vad är ditt drömjobb?
Sjukvårdschef i Västra Götaland. Jag gillar omöjliga självmordsuppdrag. Det måste gå att få ordning på problemen.

Vad har du för dator? Och är du nöjd med den?
Ganska ny med hög prestanda. Jag är mycket nöjd.

Dricker du kaffe eller te eller ingetdera?
Kaffe, jag gillar verkligen att dricka kaffe. Te är för blaskigt.

Vad dricker du istället? Har du socker och/eller mjölk i kaffet/teet?
Mjölk och kanel i kaffet.

Dricker du mjölk?
Mellanmjölk.

Äter du kött? Varför?
Äter gärna kött men i balanserade mängder. Det är gott och fullt med nyttiga proteiner.

Favoritost!
Åseda gräddost.

När äter du ost?
På mackor.

Favoritdrink!
Kaffe?

Favoritvin!
Något amaronevin.

Favoritdricka!
Allt med flädersmak.

Favoritmat! Gärna recept tack :)
Kyckling i någon form, någon form av potatis i ugn och vit kall sås.

Bästa chipsen!
Finns det bästa chipsen? Vilken otäck tanke.

Bästa godiset! Din största last! :)
Glass, glass och mer glass.

Hur ofta äts det godis e.d. hemma hos dej?
Försöker ha lite godis varje lördag och ofta glömmer vi bort det.

Byter du kläder varje dag?
Ja, förutom byxor som jag kan ha ett par dagar i sträck.

Vilka är dina favoritkläder?
Jeans och t-shirt.

Önskar du dej en ny garderob?
Nope.

Är du ett märkesfreak?
Absolut inte, tvärtom är jag negativ till märkeskläderkulturen. Kommersiellt bondfångeri bara.

Favorit-klädesaffär!?
Har ingen.

Favorit-mataffär?
Maxi-ica på Mölndalsvägen i Göteborg är bra med ett rikt sortiment. Annars gillar jag Netto eftersom man aldrig vet vad man kan hitta för kul saker där.

Köper du ''dricka'' på systemet?
Det gör jag säkert ett par gånger om året, dvs ungefär dubbelt så ofta som jag handlar utomlands för att ta med hem.

Händer det att du laddar ner musik/filmer från nätet?
Det måste vara av misstag i så fall.

Älskar du din mobil? Kan du leva utan din mobil?
Jag älskar min SonyEricson 910i. Fast jag tror inte att den kommer att påverka min genomsnittliga livslängd särskilt mycket så visst kan jag leva utan den.

Har den MP3?
Ja.

Favorit-djur? Varför?
Kaniner, dom är mjuka och fluffiga och gillar ju sallad precis som jag. Fast det ska vara kött och inte sallad i ärlighetens namn. Fast mjuk och fluffig är jag ju i alla fall.

Har du nåt djur, vilket?
En skotsk terrier.

Vilket är ditt drömresemål?
Australien tror jag, eller Mongoliet eller kanske Island.

Har du varit där eller tänker du ta dej dit?
Jag har inte varit där men åker gärna dit en dag.

Har du sett någon födas?
Ja, mina två söner.

Har du sett någon dö?
Nej, men jag har sett döda människor.

Har du barn?
Ja, Cassandra, William och Samuel.

Namn på ev. kommande barn!? Nuvarande räknas inte :)
Skulle det bli en flicka får jag väl försöka med Eden igen. En pojke vet jag inte.

Hur många barn vill du ha?
Gärna många men inte fler bebisar.

Namn du aldrig skulle kunna med att ge ditt barn!?
Hugo, Jörgen och Örjan. Conny och Ronny-namnen platsar också högt.

Har ni släktnamn i er familj? Vad tycker du om det!?
Släktnamn kan vara ganska kul om det finns en tanke och en tidlöshet. I min släkt saknas det dock i alla fall i genomgående form.

Hur mycket sitter du vid datorn/internet var dag?
Någon timme eller två.

Skulle du kunna vara utan dator eller internet?
Absolut inte, i alla fall inte utan abstinens, kliande utslag och nervösa ryckningar.

Vilka är dina dagliga internet-måsten?
www.aftonbladet.se, www.hattrick.org.

Brukar du skriva i folks gästböcker på webben?
Nope, bara i undantagsfall.

Är du med i nån mailinglista? Hur många?
Ingen mailinglista för min del.

Vad gjorde du för fem år sen?
Hade fackligt uppdrag på heltid för SKTF Göteborg som utbildningsansvarig.

Vad gör du om fem år?
Jag har ett spännande jobb inom någon kul verksamhet i Göteborgsområdet.

Vad gör du om tio år?
Kan försörja mig som egenföretagare.

Är du gift eller vill du gifta dej?
Jag vill gifta mig med Susie och jag hoppas att hon vill ha mig.

Tror du på äktenskap?
Både ja och nej. Jag tycker det är otidsenligt att använda äktenskap som gräns för en rad rättigheter och skyldigheter. Men livslång kärlek som man lovar varandra tror jag på. Det är väl det äktenskapet egentligen är?

Är du hetero/bi/homo?
Hetero.

Har du nångång gått över ''gränsen'' o testat betet på andra sidan?
Nope.

Har du fördomar?
Självklart massor. Men dom bygger på mina erfarenheter ;-)

Har du levt i ett annat land under en period?
Räknas Norrland (Boden)?

Skulle du vilja bo utomlands? Varför?
Varför inte, men helst norra eller västra Europa. Vore kul att prova på.

Brukar du logga in på msn eller dylikt?
Ja.

Har du många blockerade?
Nej.

Är ordningsam?
Bara när jag måste.

Pedantisk?
Absolut inte.

Bohem?
Tror jag inte.

Vilken inredningstyp är du?
Jag är nog ganska enkel och avskalad i min smak numera.

Har du ätit sushi? Var det gott?
Oja, ganska gott.

Nåt du inte ätit men vill prova?
Inte surströmming i alla fall. Något som luktar så illa kan inte vara gott.

Fotograferar du mycket?
Periodvis blir det en del.

Vad har du för kamera, är du nöjd?
Vi har en Olympus Camedia C-70 zoom. Mycket nöjd, jag gillar Olympus.

Om du fotar digitalt, är du flitig med att framkalla?
Varför ska man framkalla bilder överhuvudtaget förutom om man tänker sätta dom på väggen?

Skulle du vilja kunna mer om fotografering eller duger du som du är?
Visst vore det kul att kunna mer men det är inget prioriterat område.

Har du nån kontakt med nån barndomskompis?
T och jag lärde känna varandra i ettan i grundskolan. Vi har gått hela grundskolan ihop, hela gymnasiet ihop och vi har jobbat både på Spårvägen och Färdtjänsten tillsammans. Idagsläget jobbar vi tillsammans med kvalitetsfrågor.

Ställe du önskar att du vore på just nu?
Jag sitter redan 20 centimeter från Susie. Varför skulle jag då vilja vara någon annanstans?

Middag ikväll?
Tacos igår kväll. Idag vet jag inte ännu.

Vad är det för dag i dag?
Söndag.

Händer det nåt idag?
William ska med en kompis på bio, vi andra går nog på museum innan vi ska hem till min mamma.

Favorit-tv genom tiderna?
Twin Peaks trodde jag nog länge men min förtjusning i girl power har nog gjort att jag kantrat över till Buffy.

Favorit-film genom tiderna?
Alltid en lika hopplös fråga men just nu kom jag att tänka på Ciderhusreglerna.

Om du fick välja ett annat decennium, när skulle du vilja ha din tonår?
90-talet i så fall. Mer tolerant än 80-talet och så kunde jag fått vara tio år yngre.

Vad tror du om år 2017?
Att det inte kommer att ha hänt så mycket som vi gärna inbillar oss idag.

Tror du vi kommer få nån pension när det väl är dags?
Kanske inte vi men jag kommer att se till att jag får det i alla fall.

Har du ditt drömyrke? Om nej, vad skulle du vilja bli!?
Mitt drömyrke skulle nog vara författare.

Hur vill du leva som pensionär? Vad tänker du göra för att det ska bli så?
Aktivt och närvarande. Nyfiket och intresserat.

Hade du tänkt jobba till 65 eller kortare eller längre?
Jag kommer nog aldrig att sluta jobba. Men jag kanske inte kommer att ha någon anställning efter 65.

Vad gjorde du idag klockan 11.00?
Klockan 11 har inte varit ännu.

Vad ska du göra om en timme?
Duscha så vi kan åka iväg sedan.

Är du fåfäng? Hur/varför?
Lite ibland. Färgar håret för att inte se grå ut.

Röker du?
Nej.

Snusar du?
Nej.

Hur många kuddar har du när du sover?
En som jag virar ett varv runt armen och lägger kinden mot.

Byter du täcke allt eftersom det är vinter eller sommar?
Alla täcken är för varma.

Hur många timmar sovar du oftast per natt? Är det nog?
När jag jobbar 5-6 timmar, när jag är ledig 7-9 timmar.

Vad gör du om du har en timme över?
Surfar eller sorterar något, allt från filer till saker.

Går du ofta på stan?
Inte riktigt min favoritsysselsättning. Visst kan vissa affärer vara roliga men efter femte klädbutiken brukar till och med jag tröttna.

Bästa ämnet i skolan?
Historia eller samhällskunskap.

Sämsta ämnet i skolan?
Spanska.

Vad hade du för betygssnitt i skolan efter nian?
Minns inte alls faktiskt. Inte alltför imponerande i alla fall.

Har du kompletterat några ämnen efter skolan?
Har läst en del PC-kunskap och läst upp något mattebetyg.

Har du läst vidare efter gymnasiet?
Ja, till civilekonom under de senate åren. Jag har en del andra universitetskurser också.

Om du läst på universitet... när bestämde du dej för vad?
2002 tror jag det var, eller kanske 2003.

Har du syskon?
Fyra äldre systrar.

Syskonbarn?
Nio stycken och ett syskonbarnbarn.

Favorit-högtid?
Jag tror det är julen. Jul är en vacker högtid och en tid för familjen att vara tillsammans.

Kan du ''allas'' telefonnummer i huvudet?
Absolut. Jag har bra sifferminne.

Kan du ''allas'' födelsedagar i huvudet?
Absolut inte.

När fyller du år?
22 december.

Tror du på astrologi?
Njae. Kanske lite ibland men oavsett vilket är det ett bra sätt att förstå mer om sig själv.

Stämmer ditt stjärntecken med dej? Berätta lite om du kan...
Stenbocken är dom stora diplomaternas tecken. Lite tysta och tråkiga men oerhört långsiktiga och strävsamma. Brukar ofta få som dom vill utan att alla runt omkring vet om det. Sitter som en smäck med andra ord.

Tror du på Gud?
Inte på Gud som han beskrivs i dom stora religionerna.

Tror du på en annan Gud?
För mig är Gud mer en naturkraft.

Är du ateist?
Jag vill nog inte beteckna mig som ateist.

Tror du på ödet/slumpen?
Ödet nej eftersom jag tror att man skapar sitt eget öde genom dom val man gör i livet.

När går du till kyrkan?
Sällan, egentligen bara dop, bröllop och begravingar.

Bäste skådespelaren resp. skådespelerskan?
Anthony Hopkins är fenomenal, Michael Caine likaså. Jodie Foster brukar också göra bra roller. Annars tycker jag att Brad Pitt är oerhört underskattad som skådespelare.

Bästa barndomsminne?
Svårt att minnas faktiskt och mina starkaste minnen är inte så glada. Undrar varför det är så?

Första skoldagen?
Nervös. Jag kände ingen i min klass och min sociala förmåga var inte så välutvecklad då heller.

Gick du på dagis?
Ja, på Falkgatan i Göteborg. Ett vackert gult trähus med många våningar i en stor trädgård. Fantastiskt dagis egentligen.

Hur gammal var du när du fick nyckel hem?
Jag skulle fylla 7 och hade nyligen börjat skolan.

Gick du till och från skolan själv fr.o.m. ettan?
Ja, från någon gång under första hösten.

Hade du långt till skolan?
Det tog en kvart ungefär.

Har du brutit nåt ben? När och hur? Har du slagit ut några tänder?
Aldrig. Alla min ben och tänder är utbytta mot syntetiska gummimaterial i förebyggande syfte.

Har du varit allvarligt sjuk, hur?
Aldrig.

Har du varit utomlands nån gång?
Ja, i Norge, Danmark, Finland, Rumänien, Polen, Tyskland, Frankrike, Italien, Grekland, England, Schweiz, Österrike och Kroatien.

Är du flygrädd?
Lite, trots att jag vet att sannolikheten för att förolyckas i en flygolycka egentligen är betydligt mindre än många andra sätt att resa.

Småstad eller storstad?
Storstad.

Pratar du mycket i telefon?
Inte så mycket hemma men betydligt mer i jobbsammanhang.

Vad tycker du om skönhetsoperationer?
Det är upp till var och en och jag dömer ingen för att man gör det så länge det är det man vill göra.

Kan du tänka dej att göra nån själv? Varför (om du vill)?
Absolut, men jag kommer aldrig, aldrig, aldrig att använda Botox. Jag opererade mina öron som liten.

Har du haft hål i tänderna?
Ja

Har du tandläkarskräck?
Nej, men efter tortyren det innebar att göra en rotfyllning har jag börjat tvivla.

Vem tvättar hos dej?
Förr var det mest jag men numera har det jämnat ut sig mellan mig och Susie.

Vem lagar mat hemma hos dej?
Mest Susie, men jag är oftast delaktig.

Vill du ha kvar kungahuset?
Jag är principiellt emot att offentliga ämbeten ska ärvas men visst finns det viktigare frågor att engagera sig i.

Vad tycker du om quizen?
Den var kul men lite i längsta laget.

Inga kommentarer: