26 januari 2006

Tortyren i Linnéstaden

Susie och jag var på meditation igår. Vi har varit det förut och det kan vara helt fantastiskt med en välledd gruppmeditation som stärker både kropp och sinne.

Jag tyckte nog att hon som skulle leda meditationen var lite annorlunda. Hon började lite försiktigt men verkade byta inriktning strax efter början och riktade in sig mot något slags AA-stuk där man skulle kasta in sina beroenden i mitten för att bli av med dom. Inte riktigt min grej, men säkert fanns det delade meningar om det.

Plötsligt sa hon att hon skulle lägga energier på oss med hjälp av toner. Innan jag hann förstå vad det kunde betyda började hon tjuta ett falsettskrik som trängde in i mina öron som diskanten på en gammal halvtrasig högtalare och som både gav med bestående hörselskador, en skärande huvudvärk och, om hon inte hade slutat, blödande näsa och skakande händer. Flera gånger under meditationen kom hon tillbaka till sina toner och till sist kändes det som tortyr i mina öron och mitt huvud.

Det var nog tur att inte någon bad mig att erkänna ett förfärligt brott i just det ögonblicket.

Inga kommentarer: