23 januari 2006

Nyttigt

Vi såg Super size me av Morgan Spurlock igår. Det är en dokumentär där Spurlock bestämmer sig för att äta all sin mat på McDonald's under en månad, både frukost, lunch och middag. Regeln är att han måste testa allt på menyn och han får bara äta sådant som serveras på McDonald's, medan han reglebundet går till tre olika läkare och testar sina värden.

Resultatet är skrämmande. En vältränad man med fantastiska värden förfaller fullständigt på en månad, ökar 11 kg i vikt och får en lever som är så illa skadad att det liknar långt gångna alkoholskador och där hans läkare varnar honom för bestående skador som kan leda till en för tidig död.

Just nu har jag svårt att tänka mig att någonsin igen äta på McDonald's. För att inte tala om mina barn. Jag brukar ju inte sätta dom i ett inpyrt rökrum några timmar då och då och jag brukar definitivt inte ge dom en sup till maten. Hur kan jag i så fall ta med dom till McDonald's? Nope, det blir nog till att äta nyttigare ett tag framöver, inte minst för att gå ner lite i vikt.

Inga kommentarer: