9 november 2007

Det är fortfarande samma gamla Televerket

Jag var nyss i kontakt med Telia för att få veta när bindningstiden för vår telefoni går ut. Fick kontakt med en oerhört arrogant telefonist som hävdade att min bindningstid går ut 11 juli. Jag var i och för sig i kontakt med Telia i somras angående en mindre ändring i mitt abonnemang men fick ingen information om att någon ny bindningstid därmed skulle räknas, vilket man nu då hävdade.

Kvinnan i kundtjänsten talade om för mig att det gick minsann inte att ändra på nu och dessutom fick jag ett brev hem där denna uppgift framgick. Jag svarade då att självklart går allting att ändra på om bara den rätta viljan finns och dessutom kan dom inte hävda att jag är bunden av att dom skickar hem ett brev där jag förbinder mig till en ny bindningstid utan att jag svarar, då detta måste vara att betrakta som negativ avtalsbindning vilket är förbjudet i svensk lag. Det måste vara deras sak att uppvisa det brev eller en inspelning på det samtal där jag förbinder mig till denna nya bindningstid.

Hon svarade då mycket snäsigt att visst kan hon se om detta kan gå att lägga som ett reklammationsärende men att hon tvivlar på att det är möjligt. Efter lång tystnad kom hon tillbaka och sa kort "Jag tar väl bort din bindningstid då".

Uppenbarligen var det alltså möjligt, även då den rätta viljan saknades. Men att Telia fortfarande är samma gamla självgoda och arrgoganta Televerk som inte alls har fattat att man numera är ett företag bland andra på en fri marknad framstår som en ännu mer genant tydlighet än någonsin.

2 kommentarer:

Mannen sa...

Skyll inte bolaget, tanten hade väl en dålig dag. Läste häromdan att Telia har de mest nöjda kunderna enligt nån undersökning.

Peter sa...

Fast det spelar ju egentligen ingen roll, eftersom hon sa det i egenskap av företrädare för Telia.