18 mars 2007

Grattis Mona Sahlin

Med Mona Sahlin har Socialdemokraterna fått sin sjunde, åttonde eller nionde partiordförande, beroende lite på hur man räknar. I vilket fall som helst är hon den första kvinnliga och med stor sannolikhet innebär det också att hon kommer att bli Sveriges första kvinnliga statsminister, för visst kommer alliansen att förlora något av de kommande valen, om inte 2010 så troligen 2014.

Mona Sahlin fick vänta 10 år längre än vad som var tänkt från början. Hade det inte varit för Tobleroneaffären hade hon nog blivit vald redan då Göran Persson blev partiordförande men det behöver inte vara en nackdel för Mona Sahlin. Erfarenhet är alltid nyttigt.

Personligen är hon den fjärde socialdemokratiska partiordförande som jag minns. Eftersom Olof Palme var partiordförande när jag föddes har jag bara upplevt Palme, Ingvar Carlsson, Göran Persson och nu då Mona Sahlin. Tage Erlanders 23 år som partiordförande och statsminister talar min mamma ofta om och hon minns lite vagt när Per Albin Hansson dog 1946. Hjalmar Branting och hans företrädare är det nog inte så många som har personliga minnen av längre.

Hjalmar Branting var nämligen den förste partiordförande som valdes av en partikongress. Innan honom valdes ett verkställande utskott, VU, (som fortfarande är partiets verkliga maktcentrum) som i sin tur utsåg en ordförande för sitt eget arbete. Lite beroende på historiker och källmaterial brukar man i olika sammanhang räkna dessa VU-ordföranden lite olika.

Jag tror att Mona Sahlin kommer att bli en bra partiordförande och en värdig motståndare till Fredrik Reinfeldt. Jag ser det som att det nu finns två positiva och moderna kandidater till statsministerposten, men om det kommer att räcka för att få mig att rösta på Socialdemokraterna får jag lämna oskrivet.

Partiordförande:
1900-1901 C G T Wickman (vald av VU)
1902-1907 Claes Tholin (vald av VU)
1907-1925 Hjalmar Branting
1925-1946 Per Albin Hansson
1946-1969 Tage Erlander
1969-1986 Olof Palme
1986-1996 Ingvar Carlsson
1996-2007 Göran Persson
2007- Mona Sahlin

Inga kommentarer: