11 februari 2006

Peters guide till Moodysson

"Det var en mörk och stormig natt"(1995)
Aldrig hört talas om men både Izabella Scorupco och Ernst Gunther fanns i rollistan.

"En uppgörelse i den undre världen"(1996)
Inte heller hört talas om men både Stefan Sauk och Jakob Eklund fanns i rollistan den gången.

"Bara prata lite"(1997)
Ännu en film jag inte känner till och nu fanns inga kända namn bland skådespelarna.

"Fucking Åmål"(1998)
Lite konstig film som jag inte riktigt förstår vad han egentligen vill berätta med. Moodyssons stora genombrott och jag är nöjd med att jag har sett den i alla fall.

"Tillsammans"(2000)
En av dom sämsta filmer jag har sett i hela mitt liv. Mycket sämre än hur 70-talet var i verkligheten, åtminstone för mig.

"Det nya landet"(2000)
Ännu en okänd film, iofs för TV den här gången.

"Lilja 4-ever"(2002)
Angeläget ämne men jag har inte sett den.

"Terrorister - en film om dom dömda"(2003)
En dokumentär. Även den okänd för mig.

"Ett hål i mitt hjärta"(2004)
Vill inte se den ens om jag fick betalt.

"Container"(2006)
Se blogg tidigare idag.

Med ovanstående lista till hands kan jag inte låta bli att undra dels hur Moodysson kunnat bli så berömd och erkänd och dels hur han kan få fram pengar till nya filmprojekt? Filmerna är ju antingen konstiga, dåliga, frånstötande eller okända.

Inga kommentarer: