3 januari 2009

George W Bush

Om två veckor lämnar lillbusken över Vita Huset till Barack Obama. Dock kommer säkert vår värld att bli fattigare på minnesvärda citat och här nedan följer några av de mer underhållande:

"Sällan ställs frågan; lär sig våra barn någonting?"
Ja, det gör de alldeles säkert herr president.

"Jag vet att människa och fisk kan samexistera i fred."
År 2000 ger Bush sin bild av klimatfrågan med ovanstående lilla sanning.

"Det råder ingen tvekan i mitt sinne, inte en tvekan om att vi kommer att misslyckas."
En månad efter terroristattacken i New York var det här inte vad USA ville höra.

"Det vore ett misstag för USA:s senat att tillåta någon form av människokloning att komma ur denna kammare."
Presidenten manar till försiktighet med kloning av senatorer. Det är nog klokt tänkt.

"Våra fiender är innovativa och resursstarka, och det är vi också. De slutar aldrig tänka på nya sätt att skada vårt land och vårt folk, och det gör inte vi heller."
2004 förklaradade presidenten varför försvarsutgifterna måste öka. Övertygande eller hur?

"Det finns ett gammalt talesätt i Tennessee, jag vet att det är i Texas, troligtvis i Tennessee... som säger, lura mig en gång, skam på... synd om dig. Lura mig... och du kan inte bli lurad igen”.
September 2002. Texassonen Bush får inte riktigt till det gamla visdomsordet.

"Det var inte alltid självklart att USA och Amerika skulle ha en nära relation. Trots allt var vi i krig i 60 år... för 60 år sedan vi var i krig."
Japans premiärminister Junichiro Koizumi beöskte Vita Huset 2006. Han måste ha undrat vad presidenten egentligen menade med de här orden.

”Tack ers helighet, ballt tal.”
2008 besöker påven Benedictus XVI Vita Huset. George W Bush välkomnar honom på sitt eget lilla vis.

”Jag minns mötet med en mor till ett barn som fördes bort av nordkoreanerna här i Ovala Rummet".
Ursäkta herr President, men det var väl inte i Vita Huset som de förde bort barnet?

"Folket i Louisiana måste veta att i hela vårt land förekommer det böner –böner för dem vars liv har vänts upp och ned. Jag är en av dem.”
Presidenten visar sin empati för nödställda efter orkanen Gustaf i september 2008 – och för sig själv, eller?

Källa: Nyhetsbyrån AP.

Inga kommentarer: