17 februari 2007

Mer Melodifestival

Ikväll gick tredje deltävlingen i årets Melodifestival. Jag tycker att klassen på deltävlingen hamnar mittemellan dom två som varit tidigare, bättre än första men sämre än förra.

Idol/Let's Dance-Måns inledde med en elegant förpackad discolåt. Ett trevligt framförande kombinerat med en låt som sätter sig snabbt men är tilltäckligt lite tuggummi för att överleva i alla fall tio lyssningar.

"Drop dead" med Missmatch var faktiskt en bra låt men den krävde nog lite för många lyssningar för att fastn aoch dessutom är det helt fel typ av musik för Melodifestivalen. Deras kläder fick många goda plus i Aftonbladet av någon modeförståsigpåare. Jag undrar varför.

Magnus Carlsson gjorde kvällens fiasko genom att inte ens ta sig till finalen. När jag hörde låten första gången i morse var jag som ett levande frågetecken kring varför detta kunde anses vara ett favoritämne till slutsegern. Jag tror att Magnus Carlsson är en betydligt större mediakändisfavorit än han har en stor och genuin publik i verkligheten. Bättre lycka till nästa år Magnus...och året efter det, och året efter det, och året efter det osv...

Jag undrar om det inte var förra året som Libanon ville vara med i Eurovision Song Contest. Till slut ville dom inte vara med i alla fall eftersom dom inte fick mörka bilden under Israels framträdande. Men dom är smarta i Libanon, för nu försökte dom få med sin låt i alla fall fast genom den svenska uttagningen och vips stod Sheida på scenen med "I mina drömmar". Undrar vad det betyder på libanesiska?

The Attic feat Therese hade lyckats med konststycket att göra en låt helt utan hookaroch annat som kan fastna. Music for airports var ju annars något som Brian Eno gjorde till stt signum och hade den här vunnit hade vi nog sett en renässans för hans musik. Tack Gode Gud för att inte det inträffade.

Idol-Sebastian stegade sedan in på scenen och levererade en riktigt, riktigt bra poplåt med kvällens bästa refräng. Jag var dock lite orolig eftersom det kändes som en låt som blir som bäst efter några lyssningar men den gick ju vidare och kanske, kanske kan Sebastian ge The Ark något som inte liknar Walk Over.

Sonja framförde en seg sirapsballad som fick mina smaklökar att känna smaken av honungskryddad lönnsirap toppad med en riklig mängd sukralos på toppen. Hur den kunde gå till andra chansen är en stor gåta för mig.

Nanne avslutade startfältet med att göra "Kom och håll om mig" en gång till fast lite lightare och inte lika bra. Låten fastnar och har sina poänger men vi har hört det förut och nog vet vi att Nanne har mer variation än så här på sin repertoar.

Som vanligt fem plus till Kristian Luuk.

Peters lista, deltävling 3:
1. Sebastian "When the night comes falling"
2. Måns "Cara Mia"
-----------------------------------------------
3. Nanne "Jag måste kyssa dig"
4. MissMatch "Drop dead"
----------------------------------------------
5. Magnus Carlsson "Live forever"
----------------------------------------------
6. The Attic feat Therese "The Arrival"
7. Sonja Aldén "För att du finns"
8. Sheida "I mina drömmar"

Inga kommentarer: