19 augusti 2006

Bokutmaning

Jag har blivit utmanad i en bokutmaning av Susie

Jag gillar böcker och att läsa men ofta hinner jag inte riktigt ta mig den tiden. Annars läser jag mest facklitteratur om historia.

1) En bok som förändrade ditt liv?
I tonåren kunde man ju lätt få för sig att olika böcker skulle betyda så otroligt mycket. Idag tror jag inte att någon enskild bok egentligen påverkar mig så mycket att jag skulle kunna tala om att den förändrar mitt liv. Fast ska jag välja någon kan det ju bli Michael Nordbergs "Profetens folk" eftersom det är sällan jag lär mig så mycket om ett samhälle som jag genom den boken lärde mig om det arabiska.

2) En bok du läst mer än en gång?
Jag läser sällan böcker mer än en gång men Isaac Asimovs böcker om fantastiska fakta är rätt vältummade.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Någon bok som ger mig hopp men jag vet inte vad det skulle kunna vara.

4) En bok som fick dig att skratta?
Kåseriböcker av Herman Lindqvist brukar vara underhållande.

5) En bok som fick dig att gråta?
Ingen aning faktiskt. Det finns säkert men jag minns inte.

6) En bok du önskar att du hade skrivit?
Jag vet att jag har sagt det någon gång efter att jag läst någon bok men jag minns inte vilken det var.

7) En bok som inte borde skrivits?
Det finns mycket religiöst dravel som vår värld hade varit bättre utan.

8) En bok du just nu läser?
En biografi om Napoleon Bonaparte, eller Nebbulione Buonaparte som han egentligen hette då hans modersmål var italienska.

9) En bok du tänkt läsa?
"I döda språks sällskap" av Ola Wikander. Den verkar vara hur spännande som helst.

Inga kommentarer: