15 november 2005

Lågprisfusk

I en artikel i dagens Expressen presenteras det fruktansvärda fusket med lågprisvaror. Problemet är bara att jag inte alls fattar varför det i vissa fall betraktas som fusk överhuvudtaget.

1. Majs. När det gäller majs kan det vara storlek och färg som skiljer. Det spelar mig ingen roll om dom är jämna och graden av gulhet är totalt ointressant.

2. Jasminris. Lågprisriset kunde bli lite grötigare och jag tycker det är godare med lite grötigare och klibbigare ris. Jag har aldrig fattat grejen med Uncle Ben's ris. Det klibbar ju inte.

3. Kokt skinka kan innehålla insprutat vatten. Tråkigt och ger en vattnigare smak.

4. Apelsinjuice kan vara upptinad eller pastöriserad, varför det nu skulle vara dåligt. Däremot bör det givetvis framgå om den är utspädd.

5. Fiskpinnar hos lågprismärken är ofta förfärliga. Vi äter bara Findus, men fiskpinnar kan ändå aldrig jämföras med riktig fisk.

6. Falukorven borde vara namnskyddad. Uselt av ett ansett märke som Scans att ha så lite kött i korven.

7. För cornflakes handlar det om utseendet. Betydelselöst med andra ord.

8. För ketchup är alla jämförelser hopplösa. Jag har dock inte märkt att lågprismärken skulle vara sämre.

9. Tonfisk. Det verkar läskigt att det är renset som hamnar i dom burkarna. Men visst brukar lågprisburkarna vara mer hackat och dom dyrare mer hela bitar.

10. Kaffe. Ett av mina favoritkaffen är Hemköps lågprismärke. Löfbergs lila är också bra men jag tycker att Gevalia är hopplöst överreklamerat.

11. Graden av gulhet på spaghettin är det man förmodligen märker som konsument. Betyder inget.

12. Pytt i panna. Rikligt med nötkött är godast i pytten. Men fläskkött och korv är helt oK det också.

13. Om grisen som baconet kommer från var fin eller ful känns inte på smaken.

14. Mer fläskkött i köttbullarna kan göra dom saftigare. Men vatten och mjöl gillar vi inte.

Inga kommentarer: