12 november 2005

En bov återvänder alltid till brottsplatsen

När Cassandra var liten var det en morgon som vi vaknade och upptäckte att hörnen på prydnadskuddarna i vardagsrummet var avklippta. När vi frågade vad som hade hänt berättade Cassandra att hon inte hade gjort det men att hon hade sett en tjuv bryta sig in under natten och att han stal alla kuddarnas hörn med hjälp av en stor sax.

Det har nog gått tio år sedan dess, men i natt återvände tjuven. Jag vaknade nämligen vid 5-tiden i morse av att jag frös. Mitt täcke var borta och när jag började leta insåg jag att vi måste ha skrämt tjuven, för medan han höll på att stjäla våra täcken tappade han Susies täcke längst ner vid fotändan av hennes säng och mitt täcke tappade han över Susie.

Självklart har jag ingen uppfattning som överhuvudtaget kan tänkas antyda att det skulle kunna ha varit Susie själv som sparkat av sig sitt täcke i sömnen och i brist på annat lagt beslag på mitt täcke också.

Annars hade Susie själv en teori att det var jag som hade dragit av henne täcket och lagt vid fotändan på hennes säng för att jag var rädd att hon var för varm. Istället för hennes eget varma täcke hade jag gett henne mitt lite svalare, och sedan glömt bort alltihop i mitt sömndruckna tillstånd.

Hur som helst tror jag mest på den första teorin, den om tjuven som återvände.

Inga kommentarer: