
Hur som helst, till skrönan: Det var en lärare som skulle ha prov i fysik. Han skrev på en fråga: Beskriv hur du kan mäta höjden på ett hus med en barometer. Lärarens tanke var att man skulle mäta lufttrycket på gatan och lufttrycket på hustaket och genom tryckskillnaden kunna räkna ut hushöjden (Är detta möjligt överhuvudtaget förresten?).
En elev svarade: Jag går in i trapphuset och sätter barometern mot väggen och börjar gå uppför trappan medan jag flyttar barometern, och räknar. En barometerenhet, två barometerenheter osv. Till slut vet jag hur många barometerenheter högt huset är.
Läraren läset svaret och kände att det inte var riktigt rätt enligt hans sätt att se det men det var i och för sig inte fel heller, så han kallade till sig eleven och frågade om eleven kunde något annat sätt att mäta höjden på huset med hjälp av barometern.
Jodå, svarade eleven. Visst kan jag det. Jag ställer mig på taket till huset och släpper barometern och tar tid hur lång tid det tar innan den når marken och med hjälp av det räknar jag ut hushöjden.
Läraren började känna sig lite förtvivlad men var tvungen att erkänna att det inte var helt fel den här gången heller och säger till eleven att om eleven kan komma på ett sätt till så blir det rätt på frågan.
Eleven funderade en stund och svarar till slut: Jag tar min barometer och går till fastighetsägaren och erbjuder mig att skänka den jättefina barometern till honom om han bara berättar hur högt huset är.
Slut på skrönan, men inte desto mindre kunde eleven ge inte mindre än tre olika svar på frågan, men inte alls på det sätt som läraren hade tänkt sig. Av det har jag lärt mig att det alltid finns alternativa lösningar på alla problem. Jag önskar bara att jag alltid hade med mig den förmågan att se problem på det sättet även utanför jobbet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar