17 mars 2009

Män lever sämre - men mår bättre

I dagens Metro finns en artikel om att män lever sämre än kvinnor men trots detta upplever sig må bättre, och inte minst så har man färre sjukdagar än kvinnor. Följande framkom i artikeln angående mäns hälsa:
-11 % röker dagligen och 20 % snusar dagligen. Jag varken röker eller snusar så där lever jag bättre.
-33 % under 30 år dricker ohälsosamt mycket alkohol och 25 % av de välutbildade männen gör detsamma. Jag är iofs inte under 30 längre men har inte druckit särskilt mycket alkohol sedan gymnasietiden. Samtidigt tillhör jag den välutbildade delen av befolkningen numera till min stora glädje. Det jag dricker ligger långt under gränsvärdena för ohälsosamt så där lever jag också bättre.
-12 % av alla män har någon gång använt cannabis. Det har jag aldrig gjort så även här lever jag bättre.
-61 % av männen spelar på någon form av lotteri minst en gång om året. För min del förekommer postkodlotteriet och tips eller lotto någon gång per år. Betyder det att jag lever bättre eller sämre?
-50 % av alla män är överviktiga. Jodå, lite överviktig är jag allt även om jag sliter hårt med det.
-65 % utför dagligen någon form av fysisk aktivitet. Om att gå räknas med så gör jag det också.
33 % av männen äter för lite frukt och grönt. Det äter jag dagligen så även där lever jag ganska bra.

Dessutom mår jag förträffligt. Mitt liv är en underbar plats att vara på. Och sjukskrivningar har jag två dagar totalt de senaste fem åren.

Inga kommentarer: