24 april 2006

Tandvärk

Sent i torsdags kväll drabbades jag av en hemsk tandvärk. Smärtan var plötslig och nästan outhärdlig. Efter en lång natts pina åkte jag till tandakuten i Göteborg i fredags och efter undersökningen fick jag veta att det verkade som att när jag rotfyllde en tand för ett par år sedan lät dom bli att spola rent två kanaler och då är det bara en tidsfråga innan dessa inflammeras och det blir så här. Penicillin skrevs ut och jag var tvungen att boka tid för att göra om rotfyllningen.

Penicillinet skulle intå nå full verkan förrän efter två dygn så natten mellan fredag och lördag var jag riktigt riktigt dålig. Jag låg och feberyrade och visste knappt vad som var upp och ner. På lördagen skulle vi dessutom ha gårdsstädning hemma vilket jag genomförde med mycket möda.

Idag måndag är plågan, efter penicillin och starka värktabletter, ner i bara en kraftig tandvärk. Man får vara glad för det lilla, men snart ska dom ge sig på min tand för att göra om rotfyllningen. Senast tog det tio timmar totalt och bedövningen tog inte. I andra sammanhang brukar det kallas tortyr.

Inga kommentarer: