4 december 2005

Till Tyskland tur och retur

I fredags kom jag hem från ett tre dagar långt studiebesök i Tyskland där jag studerat handikappanpassning av allmän kollektivtrafik och även besökt ett par callcenter. Synen på språket tror jag håller på att förändras i dagens Tyskland för jag hade faktiskt inga problem alls att klara mig med huvudsakligen engelska, åtminstone tills jag stod på Hannover flygplats för hemresa.

Framförallt i Hannover har man julpyntat ordentligt och hela området framför stationen och längs delar av dom centrala stora köpgatorna finns det marknadsstånd där man säljer både sådant som går att äta och sådant som går att ge bort. Bland annat sålde dom något som såg ut som en halv meter lång wienerkorv i ett normalt korvbröd så korven hängde halvvägs ner till marken i bägge ändar och hur man gör för att ordna sin senap i lämpliga proportioner på en sådan lång korv.

Tyskland var kallt och tyvärr dåligt handikappanpassat med något enstaka undantag. På tåget på väg till flygplatsen i fredags fick jag dessutom uppleva ett äkta slagsmål mellan något som såg ut som en brandman och en student i övre tonåren.

Inga kommentarer: